למה דרמה

כהשלמה לפיתוח האינטליגנציה הקוגניטיבית של התלמיד (המדעים המדויקים למשל)   ראוי לפתח אצל כל תלמיד ותלמיד את האינטליגנציה הרגשית וזאת באמצעות מקצועות האומנויות העומדים לרשותנו, ציור, פיסול, מחול, נגינה, שירה, התיאטרון והקולנוע.

עד כמה שייראה הדבר מוזר דווקא אומנויות יוצרות אלו, העתיקות כל כך (למעט הקולנוע) זוכות בד"כ במערכת החינוך לתשומת לב מעטה ונדחקות הצידה עם המנטרה הקבועה "מתמטיקה יותר חשוב".  נסו לדמיין לעצמכם שבוע בחיים בו אינכם רואים, טלוויזיה או קולנוע. אינכם מקשיבים למוזיקה. אינכם רוקדים לצלילי מוזיקה אהובה. אתם מונעים מעצמכם לזמזם או לשיר, לכתוב שיר או משהו יצירתי אחר. נסו לדמיין סוף שבוע או טיול בחו"ל ללא צפייה או השתתפות באומנויות אלו. הנה כי כן יתגלה לכם עולם קר ומנוכר. צאו ולמדו מכאן מהו העולם שאתם רוצים להעניק לילדיכם אשר מבלים את רב זמנם במערכת החינוך.

האומנויות בכלל ואומנות התאטרון בפרט מעניקה לתלמיד את האלמנטים הבאים:

  1. פיתוח מודעות עצמית ותגובה רגישה לזולת.
  2. פיתוח מודעות להשפעות החברתיות והתרבותיות השונות שפועלות בתוך החברה הרב תרבותית שלנו.
  3. עידוד חקירה וגילוי באמצעות פעילות דרמטית
  4. תרומה להתפתחותו היצירתית של כל תלמיד ע"י מגוון רחב של פעילויות התנסותיות התואמות את אופיו ורצונו של התלמיד.
  5. תרומה למודעות לשפה ולהתפתחות השפה אצל כל תלמיד.
  6. מתן אפשרות לתלמיד לבטא את רעיונותיו ע"י טווח נרחב של אמצעים: משחק תפקידים, אלתורים, אומנות פלסטית, מוזיקה, כתיבה יצירתית, תנועה, ודרכים אחרות של תקשורת אל מילולית.
  7. מתן אפשרות לכל תלמיד לחוות תחושת הישג והנאה באמצעות הפעילות בדרמה.

הדרמה נשענת על יכולת האדם להעמיד פנים שהוא מישהו או משהו אחר. באמצעות פעולה זו של הדמיון. יכולים תלמידים לבדוק כיצד עשויים בני אדם להתנהג בנסיבות מסוימות עכשיו ובזמנים שונים ובחברות שונות. באמצעות המדומה אפשר לחוות את החקירה ולקחת בה חלק כאילו הייתה כולה אמיתית.

באמצעות הדרמה אנו יוצרים מחדש ובוחנים את הפעילות של בני האדם כולל את פעולותינו אנו ורואים כיצד הן יכלו לקרות ולאן הן יכלו להוביל. אנו בוחנים את נקודות הראות האישיות שלנו כנגד נקודות ראות של אחרים. זה מה שקורה מיד כשאר שני בני אדם נוטלים על עצמם תפקידים שונים בדרמה. הם נתונים במצב של עימות, או לפחות, מייצגים הם נקודות ראייה שונות.

הקונפליקטים בתוך הדרמה נושאים את התהליך הלאה ע"י בדיקה ובמידה שאפשר, התרה של מצבים אנושיים לא קשים. עוזרת הדרמה לתלמידים לעמוד באתגרים אינטלקטואלים פיסיים, חברתיים, ורגשיים.

הקשרים הפוטנציאלים שבין הדרמה לשאר המקצועות הם עצומים. מבחינת החומרים שאותם חוקרת הדרמה יש לה עניין משותף עם היסטוריה, גאוגרפיה, פוליטיקה, כלכלה ודת. הטכניקות של הדרמה ניתנות לשימוש כשיטת הוראה. במיטבה היא יכולה להיות כוח אדיר ומאחד בבתי הספר מכיוון שבני אדם חייבים לעבוד ביחד כדי שהתהליך הדרמטי יפעל. הנה כי כן יש לדרמה תפקיד בחינוך האישי והחברתי של התלמידים.